FAQ

Mă întreabă lumea:

  • Ce este visul lucid?

    Visul lucid este ceea ce îi spune și numele, atunci când devii lucid în timp ce visezi. Poți spune că ai un vis lucid în momentul în care visezi și ești conștient de lucrul ăsta fără să te trezești din vis.  Visul lucid  este o o altă formă de conștiință. Este diferit de somnul normal, cel în care visăm fără să ne dăm seama, tocmai prin faptul că suntem conștienți că visăm având capacitatea de  a prelua controlul asupra visului. El mai este denumit și vis alb, vis de cunoaștere sau vis transparent.

  • Există studii științifice despre visul lucid?

    Cel care a introdus termenul de vis lucid este doctorul olandez Frederick van Eeden în anul 1913, acesta a relatat în studiul său 14 ani de experiență personală în visul lucid și a analizat 352 de astfel de vise. La începutul aniilor ’80 dr. Stephen LeBerge (Universitatea Stanford) a demonstrat faptul că visarea lucidă nu este un mit, acesta a pornit de la experienţele sale personale în materie de visare lucidă. Stephen LaBerge a presupus că visătorii lucizi sunt capabili să acţioneze la voinţă şi că ar putea dovedi aceasta trimiţând un semnal sub formă de mişcare oculară dinainte stabilit, pentru a indica momentul exact de acces la starea de luciditate în vis. Folosind această metodă, LaBerge şi colegii săi au raportat că visele presupuse lucide ale celor cinci subiecţi fuseseră efectiv anunţate de mişcările oculare dinainte stabilite. Toate semnalele, deci toate visele lucide, s-au produs în timpul unei perioade neîntrerupte de somn REM (rapid eye-movement)

    O tehnică aproape identică de semnalizare prin mişcări oculare a fost dezvoltată, în mod independent, de Keith Hearne şi Alan Worsley în Anglia. Alte cercetări desfăşurate în multe alte laboratoare au condus la aceleaşi rezultate, arătând clar că dacă visul lucid este aparent paradoxal, existenţa sa este demonstrată. În cadrul acestor experienţe, Hearne a reuşit să-l determine pe Worsley să producă în timpul visului lucid o succesiune (secvenţă) de mişcări oculare, dinainte stabilite. Astfel, Worsley era conectat în timp ce visa la un aparat electronic de control. El emitea semnalele oculare stabilite, care erau totodată captate şi înregistrate de un detector de minciuni. Ele se traduceau ca o succesiune de linii coerente, numite “urme”, pe care experimentatorii le puteau decoda. Alte măsurători au permis să se stabilească faptul că Worsley era adormit din punct de vedere fiziologic, atunci când emitea acele semnale. Acestă experienţă a constituit proba faptului că este posibil să se comunice cu exteriorul în timpul unui vis lucid.

  • Cine poate avea un vis lucid?

    Orice om poate visa lucid. A visa lucid  nu este o superputere și nici ceva supranatural. Oricine își dorește poate avea un vis lucid. Pentru a realiza acest lucru este nevoie de voință și exercițiu.

  • Ce trebuie să fac ca să am un vis lucid?

    Cel mai important lucru pe care trebuie să-l faci pentru a visa lucid este să îți dorești lucrul acesta. De asemenea, ai nevoie de voință și de perseverență pentru a face anumite exerciții care te vor ajuta să visezi lucid. Deși, anumite persoane nu au făcut nimic special pentru a visa lucid, aceștia au realizat, pur și simplu, în timpul visului  că ceea ce se întâmplă nu poate fi posibil și au conștientizat faptul că visează. Aceste cazuri nu se întâmplă prea des,  însă dacă îți dorești să ai parte de această experiență, iată, pe scurt, ce trebuie să faci.

    În primul rând trebuie să faci efortul să-ți  aduci aminte ce visezi. Dacă atunci când te trezești nu ai nici cea mai mica amintire a unui vis, atunci de unde știi că nu ai avut un vis lucid? Cum faci lucrul acesta? Simplu, îți notezi tot ce îți aduci aminte dintr-un vis, fie și un crâmpei de vis. Practic, ții un jurnal de vise, sunt destule aplicații și pe telefon care te vor ajuta cu acest lucru.  Orice detaliu contează, cum te-ai simțit, ce emoții ai avut, cu cine erai, ce făceai? etc. Când îți notezi toate aceste lucruri? Imediat ce te-ai trezit din vis, chiar dacă visul pare unul memorabil și ești convins că nu o sa-l uiți, cel mai probabil o să te întorci pe partea cealaltă și vei adormi la loc, când te vei trezi îți vei aduce aminte doar că voiai să îți notezi un vis. Notatul visului trebuie să fie primul lucru pe care  să-l faci imediat ce te trezești. Un mic truc, pentru a-ți aduce aminte cât mai mult din vis,  încearcă când te-ai trezit  să nu te miști și să nu deschizi ochii și gândește-te la ce ai visat în sens invers (reverse-mode).  În momentul în care te-ai trezit și ai deschis ochii, creierul preia stimulii exteriori și intră automat în starea de veghe, ștergând informațiile din vis. Al doilea lucru pe care trebuie să-l faci pentru a visa lucid este să te întrebi pe parcursul  zilei dacă nu visezi. Știu, sună nebunesc să pui la îndoiala acest lucru,  dar adu-ți aminte că în vis facem și  vedem cele mai imposibile lucruri și nu ne întrebăm niciodată dacă visăm. Dacă faci acest exercițiu cu toată seriozitatea și te întrebi pe bune dacă visezi și te uiți la ce e în jurul tău ca și cum ai fi într-un vis, ai toate șansele ca atunci când ești într-un vis și observi ceva ciudat să te întrebi dacă visezi. Cele mai cunoscute reality-checks (testarea realității) sunt privitul mâinilor (acestea în timpul visului sunt deformate) cititul de două ori al aceluiași cuvânt (când îl citești a doua oară scrisul va apărea diferit)  sau ținutul de nas ( în timpul unui vis vei putea respira) Bineînțeles că îți poți face propriul reality-check, de asemenea, dacă ai scris mai multe vise în jurnal, vei observa anumite pattern-uri, în momentul când vei observa acel pattern e momentul cel mai bun să faci un reality-check, cel mai probabil nu mică o să fie mirarea când vei constata că visezi de fapt. Pe scurt, astea sunt primele lucruri pe care trebuie să le faci pentru a visa lucid. Ascultând acest podcast vei învăța pe parcurs și alte tehnici și metode de a visa lucid.

  • Ce beneficii am dacă visez lucid?

    Imaginează-ți o lume unde ai putea să faci tot ce îți dorești,  unde imaginația ta este singura limită. Ai putea să stai  de vorbă cu Shakespeare la o cafea pe o străduță îngustă din Londra evului mediu, să zbori prin Univers sau să te plimbi pe fundul unui ocean. Orice gând se poate materializa în lumea onirică. Beneficiile visării lucide sunt numeroase, printre acestea enumerăm creșterea încrederii în sine, stimularea creativității, întărirea memoriei, creșterea capacității de concentrare si precizie,  creșterea calității vieții prin combaterea stresului și anxietății. Ursula Voss, cercetător al somnului la Universitatea din Bonn din Germania precizează ”persoanele care experimentează vise lucide tind să se trezească cu un sentiment de euforie, întrucât se simt cu adevărat mai bine și cu sentimentul că au realizat ceva în visele lor”.

    Mai multe cercetări și studii din domeniu au demonstrat că visarea lucidă este eficientă în depășirea stresului posttraumatic și că poate ajuta la perfecționarea acelor abilități cognitive pe care le folosim atunci când suntem  în starea de veghe și poate ajuta la rezolvarea problemelor din lumea reală. Cei care practică visarea lucidă își îmbunătățesc performanțele artistice sau sportive prin simularea experienței dorite în timpul somnului, astfel când  experiența respectivă  are loc în starea de  veghe, aceștia sunt mai antrenați și pregătiți să își atingă obiectivul propus.

  • La ce riscuri mă expun dacă visez lucid? Ce pericole sunt?

    În momentul actual nu există nicio dovadă științifică că visele lucide pot provoca riscuri de sănătate sau efecte negative asupra organismului. Fiziologic nu există modificări semnificative față de somnul cu vis obișnuit. Deși ideea de a face tot ce îți trece prin cap fără a ține cont de repercusiuni sună tentant, cei care studiază fenomenul visării lucide nu recomandă depășirea anumitor limite. Datorită caracterului său vivid și foarte realistic, visul lucid poate avea un impact puternic emoțional și psihic, iar amintirea acestuia ne poate perturba echilibrul emoțional. De asemenea, cercetătorii nu recomandă practicarea visării lucide de către cei care se cunosc cu anumite tulburări psihice. Un exemplu în acest sens este schizofrenia. Această afecțiune poate determina oamenii să aibă dificultăți în a face distincția între halucinații și evenimente din viața reală, visarea lucidă poate exacerba starea.

    O altă recomandare a oamenilor de știință este să nu se profite prea mult de luciditate și să se intervină permanent în toate visurile, deoarece astfel se intervine și în procesul natural de reorganizare a minții și de restructurare a conținuturilor ei. De asemenea, anumite exerciții pentru practicarea visării lucide necesită uneori un somn întrerupt sau pot apărea perioade de insomnie, așa că asigura-te înainte de-a te apuca să faci aceste exerciții că ai timpul necesar de odihnă.

     Însă cea mai mare teamă a începătorilor care experimentează visarea lucidă este paralizia în somn, o tulburare a somnului care constă în sentimentul că ești treaz și conștient, dar preț pentru câteva secunde sau câteva minute nu te poți mișca și nu poți vorbi, corpul fiind practic imobilizat, iar mintea activă. Această stare provoacă în cele mai multe cazuri, mai ales la o primă experiență, o senzație de teamă, uneori fiind urmată și de halucinații ( senzația că mai e cineva în cameră, umbre etc) Deși, o asemenea experiență poate suna înfricoșător, oamenii de știință ne asigură că acest fenomen este inofensiv pentru organism, deoarece nu afectează respirația sau funcțiile cardiace. De ce și cum apare acest fenomen? Paraliza aceasta apare într-una din tranzițiile ciclului de somn. Atunci când dormi, corpul trebuie să treacă în stadiul REM (Rapid Eye Movement), iar când te trezești, să iasă din el. În momentul când visăm, creierul transmite corpului că acesta urmează să viseze și pentru a nu pune în practică acțiunile din vis, mușchii corpului devin temporar paralizați, rămân activi doar cei care susțin aparatul respirator, mușchii inimii și cei ai ochilor. Atunci când corpul nu reușește să facă aceste tranziții, apare paralizia în somn. Fenomenului i-au fost atribuite mai multe posibile cauze, precum depresie, stres, anumite medicamente și materialul genetic. Deși au fost găsite nenumărate conexiuni, nu s-au găsit cauze exacte. Dacă survine când vrei să adormi, se numește paralizie hipnagogică în somn. Dacă apare când te trezești, se numește hipnopompică. Ce poți face pentru a depăși un astfel de episod? Cel mai eficient lucru pe care îl poți face dacă experimentezi așa ceva este să nu intri în panică, să te relaxezi, o bună metodă de a face acest lucru este să-ți direcționezi atenția asupra respirației, să-ți repeți în minte că experimentezi ceea ce se numește paralizie în somn, că nu e nimic supranatural și cel mai important să fi conștient de toată această experiență care va trece de la sine în câteva momente. Cu timpul vei învăța să te bucuri dacă experimentezi paralizia în somn, deoarece e o trambulină bună de a intra direct într-un vis lucid.

  • Există medicamente, suplimente sau produse naturale care să ma ajute să visez lucid?

    În momentul de față nu există vreun medicament, supliment sau produs natural care îți poate garanta faptul că după consumul lui vei avea 100% un vis lucid. Abilitatea de a visa lucid este un proces individual,  necesită disciplină și multă practică.  Scopul acestor medicamente și suplimente este să ne ajute în procesul nostru. Aici părerile sunt împărțite de către oamenii de știință, în timp ce unii cercetători  consideră că aceste suplimente sunt benefice pentru organism și pentru un somn mai odihnitor, alții sunt de părere că orice supliment care alterează chimia creierului, creierul fiind un sistem atât de complex, poate avea efecte secundare. Recomandarea mea este să vorbiți cu medicul dumnevoastră înainte de-a lua orice fel de medicament sau supliment alimentar, iar dacă observați efecte adverse să încetați imediat administrarea acestuia. Pe piață găsim o multitudine de produse care ne-ar putea ajuta în demersul nostru de-a visa lucid. Cum funcționează aceste suplimente? Aceste suplimente  au rolul de-a îmbunătăți calitatea somnului,  favorizează un somn mai adânc prin optimizarea nivelului de neurotransmițători cheie implicați în timpul somnului.  Neurotransmiţătorii sunt substanţe chimice prin intermediul cărora se face transmiterea, modularea și amplificarea impulsurilor nervoase în sinapse.  Cei mai cunoscuți sunt  acetilcolina, serotonina, dopamina și noradrenalina, iar ușoare modificări în nivelurile acestora poate provoca schimbări semnificative în visare. Însă nu doar acești neurotransmițători  ajută la practicarea visării lucide. De exemplu,  vitamina B-6, luată înainte de culcare,  are rolul să-i ajute pe oamenii să-și amintească visele. Melatonina, un hormon natural produs de către glanda pineală, are rolul de-a regla somnul și implicit, ritmul cicardian.

    Înainte ca visul lucid să fie subiect de studiu al oamenilor de știință, Oneironauți (persoane care explorează lumea viselor)  foloseau anumite ceaiuri din plante sau fumau frunzele acestora,  cele mai cunoscute plante care te-ar putea ajuta să ai un vis lucid sunt: Calea Zacatechichi, Artemisa Vulgaris, Heimia Salicifolia,  Celastrus Paniculatus, Silene Capensis, Nymphaea Caerulea, Asparagus Racemosus și Entanda Rheedii.

  • Există tehnologie cu ajutorul căruia să pot visa lucid? Cum ar fi VR (Virtual Reality)?

    Ca și în cazul suplimentelor pentru visarea lucidă,  în momentul de față nu există tehnologie care îți poate garanta faptul că  vei avea 100% un vis lucid. În schimb, există tot mult interes pentru cercetarea acestui fenomen, iar tehnologia vine în ajutorul nostru.  În cazul realității virtuale și asocierea cu visul lucid, s-au făcut mai multe studii, dar cercetătorii nu au reușit să până în momentul de față să găsească o metodă de-a induce un vis lucid cu ajutorul realității virtuale. Un studiu, realizat de către Institutul Donders pentru Creier, Cunoaștere și Comportament din Nijmegen, a implicat 39 de persoane care au fost împărțite în trei grupuri: grupul VR; grupul de control activ (învățat să inducă vise lucide folosind tehnici clasice) și grupul de control pasiv (care nu a folosit nici tehnicile clasice, nici VR).
    Voluntarii din grupul VR, care nu aveau experiență anterioară de scufundare în realitatea virtuală, au fost nevoiți să efectueze verificări ale realității timp de patru săptămâni folosind întrebări uzuale precum: „Visez?” În același timp, au trecut prin anumite scenarii „de vis” în simulator. Experiența unui astfel de mediu, potrivit oamenilor de știință, ar fi trebuit să întărească abilitățile de gândire critică ale participanților. Astfel, rezultatele nu au reușit să confirme efectul ipotezat: deși grupul VR a arătat un număr mult mai mare de vise lucide de succes decât grupul pasiv, rezultatele sale au fost practic identice cu cele ale grupului de control activ. Astfel, ipoteza autorilor conform căreia formarea VR poate îmbunătăți succesul antrenamentului de vis lucid nu a fost confirmată.  Acest lucru i-a lăsat pe oamenii de știință să se întrebe dacă scenariul de simulare specific a fost de vină sau dacă o astfel de formare nu este pur și simplu mai eficientă decât metodele de inducere a stării de fază încercate și adevărate. (aceste informații sunt preluate de pe site-ul   http://phasetoday.com/- site de știri despre vise lucide)

    Cu ajutorul tehnologiei au apărut și ochelari (măști) pentru visul lucid. Aceștia arată ca o simplă mască de somn, care are rolul de-a opri lumina, astfel încât să avem un somn mai odihnitor. Cercetătorii au adăugat la această mască senzori pentru a recunoaște starea REM (rapid eye movement),  iar în momentul când visăm, această mască trimite semnale luminoase pentru a conștientiza că suntem în timpul unui vis, crescând astfel șansele de-a visa lucid.  În timp ce visăm, observăm această lumină, care în timpul somnului poate lua forme diferite, având rolul de-a ne întreba dacă nu cumva visăm,  apoi facem un reality check și așa putem avea un vis lucid.

  • Meditația mă poate ajuta în a avea mai repede un vis lucid?

    Da, meditația te poate ajuta în demersul tău de a visa lucid. Există o varietate de tehnici de meditație care îți vor antrena atenția și capacitatea de concentrare, abilități necesare pentru explorare în lumea viselor.  Există tehnici de respirație care te vor ajuta să  intri într-un vis lucid,  să menții luciditatea în timpul unui vis și să poți controla un vis. Cele mai multe tehnici sunt preluate din meditația de tip shamata din budismul tibetan unde practic învățăm să ne calmăm mintea. Istoric vorbind, budiștii tibetani par să fi explorat lumea viselor mult mai profund decât au făcut-o alte tradiții meditative.  Yoga visului (yoga nidra) e una dintre tradițiile esențiale ale budismului tibetan, al cărui scop este ”iluminarea”, adică deșteptarea completă, atât în starea de veghe cât și în cea de somn.